تولید سراه به روش سرد

 

تولید سراه به روش سرد .این روش تولید متداولترین روش جهت تولید سه راهی معمولا” تا سایز “10 می باشد .جهت تولید از سایز “10 به بالا از روش گرم استفاده می گردد . در این روش لوله  به اندازه های مناسب برش می خورد و سپس در درون قالب پر از آب  قرار می گیرد  سپس توسط جک های هیدرولیک و با فشار بالا و با استفاده از سنبه لوله فشرده شده که فشار آب موجود درلوله از سمت نافی سه راه  برون زده و شکل سه راهی را تشکیل می دهد.

روش تولید سه راهی گاز به روش هیدروفرمینگ:

تولید سه راهی جوشی به روش هیدروفرمینگ ۷ مرحله دارد:

  • انتخاب مواد اولیه مرغوب

  • برش لوله

  • پرس هیدرولیک

  • فرم دهی قطعه

  • تمیزکاری و ماشین کاری در دو فاز

  • رنگ کاری با رنگ نانو

  • بسته بندی

هیدروفرمینگ به معنی فرم دهی و شکل دهی به فلزات با استفاده از نیروی هیدرولیک می باشد. لذا هیدروفرمینگ سه راهی به معنای فرم دهی و شکل دهی به لوله با استفاده از نیروی هیدرولیک به منظور تولید سه راهی می باشد.

تولید سه راهی گاز در دو گروه بدون درز (که در ایران به مانیسمان معروف است) و درزدار (یا درزجوش) انجام می شود.

جالب آن است که نام مانیسمان، نام برند اولین شرکت فرانسوی واردکننده لوله بدون درز می باشد که به غلط در ایران به نوع کالا اطلاق شده است. لوله های بدون درز در دنیا به سیم لس (seamless) شناخته می شود.

انتخاب مواد اولیه مرغوب:

ساخت سه راهی با لوله مرغوب صورت می گیرد. مواد اولیه در تولید سه راهی گاز، لوله گاز سپاهان یا لوله مانیسمان اهواز صادراتی می باشد. مناسب ترین انتخاب برای لوله، برند لوله سپاهان گازی یا لوله سپاهان api می باشد. علت هم نوع جوش قوی و ورق فولاد مبارکه استفاده شده در لوله می باشد.

برش لوله:

برای تولید سه راهی گاز ابتدا لوله گازی با طول محاسبه شده برش می خورد

طول برش حدود ۲۵ درصد بالاتر از اندازه نهایی سه راهی است. چرا که قطعه داخل پرس، به صورت هدفمند دچار کاهش طول میگردد.

پرس هیدرولیک:

دستگاه پرس هیدرولیک در تولید سه راهی جوشی شامل چهار جک به صورت دو به دو روبروی هم است.

  • جک بالا که جک اصلی بوده و با نیرویی حدود 500 الی 1000 تن، قسمت بالایی قالب را به قسمت پایین قالب فشار می دهد.(عمودی)

  • تعداد ۲ عدد جک افقی روبرو به هم: عملیات فرم دهی اصلی سه راهی، توسط این دو جک انجام می گردد. قدرت این جک ها به دو عامل بستگی دارد. سایز سه راهی، و ضخامت ورق لوله.

نکته: عامل تعیین کننده در کیفیت سه راهی تولید شده، سرعت حرکت این دو جک رو به هم میباشد. هرچه سرعت حرکت ملایم تر باشد، فرم دهی و تولید سه راهی گاز، درست تر انجام می گیرد.

  • جک زیر که عملا جک بسیار ضعیفی است. بعد از پایان فرم دهی، قطعه را به صورت عمودی به بیرون قالب می پراند. به همین علت به “جک پران” نیز معروف است.

جک بالا دو قطعه قالب را با نیرویی حدود 500 الی 1000تن به پایین فشار می دهد.

فرم دهی قطعه در تولید سه راهی جوشی:

در مرحله‌ی بعدی فرآیند تولید سه راهی گاز، داخل قطعه پر از آب می شود. در نسل های قبل از این، آب توسط یک مجرا پمپ می گردید. اما در دستگاه های به روزتر تولید سه راهی گاز، کل قالب در حوض آب شناور است.

دو جک از دو طرف در جهت افق به سمت هم حرکت کرده و درگام اول درب لوله توسط شفت جک، مسدود می شود. این امر باعث محبوس شدن آب داخل قطعه می گردد.

ادامه حرکت دو جک افقی به سمت هم، باعث می شود که با فشرده شدن و کوچک شدن طول قطعه، آب محبوس شده از محل ناف قالب که در زیر تعبیه شده است، قطعه را فرم داده و ناف سه راهی را ایجاد نماید.

گاهی اوقات، ادامه ی حرکت جک ها به سمت هم، باعث ترکیدگی ناف سه راه با صدای مهیب می گردد. این امر، تنها در صورتیکه ترکیدگی در جای صحیح باشد، قابل چشم پوشی است. چرا که در عملیات ماشین کاری اصلاح می گردد.

تمیز کاری و ماشین کاری در ۲ فاز:

مرحله بعدی تولید سه راهی گاز، تمیزکاری و ماشین کاری می باشد. قطعه بعد از شات بلاست وارد مرحله ماشین کاری می شود. این امر باعث ایجاد زاویه جوشکاری مناسب می گردد. ضمناً لبه های دو سر لوله که در اثر فرم دهی، شکل نامناسب گرفته، اصلاح می شود.

ماشین کاری در دو فاز انجام می شود. در فاز اول، دو سر اصلی قطعه ماشین کاری می گردد. جهت تقارن ناف قطعه، بهتر است که دو کله هم زمان تراش بخورد.

فاز دوم، ماشین کاری ناف قطعه است که نکات ظریفی دارد. این مرحله با دستگاه تراش انجام می گردد. ناف  قطعه، سوراخ شده و لبه های مانده ابزار پخ می خورد. زاویه ی الماس نکاتی دارد که در کیفیت خروجی سه راهی اتصالات گاز اثر جدی دارد.

رنگ کاری بعد از ساخت سه راهی لوله:

مرحله ی نهایی تولید سه راهی جوشی، عملیات رنگ کاری قطعه می باشد. البته نوع رنگ انتخابی بسیار مهم است. چرا که در صورت انتخاب رنگ غیر نانو، عملیات جوشکاری اتصالات و لوله های گاز، دچار اشکال می گردد. بعد از رنگ کاری و مارک استاندارد روی اتصالات، سه راهی بسته بندی شده و آماده ی ارائه به بازار می باشد.

بسته بندی بعد از تولید سه راهی گاز :

پس از تولید سه راهی جوشی، نوبت بسته بندی محصول است.

بسته بندی سه راهی گازی در شرکت تولید کننده سه راهی جوشی سحرگاز، یکی از نقاط قوت می باشد.

اولاً نوع کیسه ها در گروه های مختلف، متفاوت است.

ثانیاً کیسه های اتصالات، دارای یک کیسه  از جنس نرم تر در داخل کیسه  و یک کیسه ضخیم تر برای لایه خارجی کیسه  می باشد که این امر باعت مقاومت بالای کیسه درمقابل پارگی می شود.

تولید کننده سه راهی جوشی:

اتصالات گاز سحر گاز به عنوان بهترین تولید کننده سه راهی جوشی از جمله سه راهی مانیسمان رده 20، سه راهی درزدار   از سایز 1/2 الی 8 اینچ با زیرگروه های تبدیلی می باشد.

برای دریافت راهنمایی در خصوص خرید یا تولید سه راهی جوشی با شبکه فروش اتصالات گاز سحر گاز در ارتباط باشید.

  1. از طریق مراجعه به سایت sahargaz.ir

  2. ارتباط با واتس اپ شرکت سحرگاز 09124729117

  3. از طریق ارتباط با اینستاگرام شرکت سحرگاز sahargaz90@

  4. تماس تلفنی با کارشناسان شرکت 36468001-021

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا